Kiedy warto stworzyć brand book?
Stwórz brand book, gdy masz już opracowaną strategię działania. Wówczas łatwiej dopasować praktyczne wskazówki do kierunku rozwoju. Warto również pamiętać, że brand book to dokument żywy, który może ewoluować wraz z rozwojem rynku i zmieniającymi się trendami.
Jak stworzyć brand book?
Im bardziej szczegółowy dokument, tym łatwiej z nim pracować. Zadbaj, aby twój brand book był czytelny i łatwy do zrozumienia dla każdego pracownika firmy. Zanim zaczniesz nad nim pracować, przeprowadź analizę rynku i konkurencji, zdefiniuj swój brand i określ idealnych klientów. A przed wprowadzeniem zasad w życie, przetestuj je na grupie pracowników.
Co zawiera brand book?
Brand book obejmuje opis marki (jej historię, misję i wartości), księgę znaku (instrukcję graficznej obsługi marki) oraz opis tonu i stylu komunikacji.
Opis tonu i stylu komunikacji
Brand book określa preferowane słownictwo i tematy, z którymi marka chce być kojarzona, a także tematy, których należy unikać. Warto zdecydować, jakie przesłania powinny zawierać się w komunikacji oraz jakie formy wypowiedzi są dopuszczalne.
Warto również określić kanały komunikacji, zwłaszcza biorąc pod uwagę różnorodność mediów społecznościowych. W brand booku warto zamieścić wytyczne dotyczące komunikacji w social media, takie jak zasady publikowania treści, reagowania na komentarze, korzystania z hashtagów itp.
Księga znaku i jej elementy
Księga to szczegółowa instrukcja obsługi logo i typografii marki.
Geneza znaku: opisuje historię logo, wyjaśnia jego znaczenie w historii firmy, podaje źródła inspiracji, pozwalając na lepsze zrozumienie zasad jego zastosowania.
Podstawowa wersja znaku: określa logotyp lub zestawienie sygnetu i nazwy firmy, prezentuje je w kontrze na jasnym i ciemnym tle, w orientacji pionowej i poziomej, dzięki czemu umożliwia użycie obu wersji na różnych materiałach wizerunkowych.
Alternatywne wersje znaku: podają logotyp, sygnet i logo z hasłem firmowym w wersjach monochromatycznych i achromatycznych, co zapewnia spójność identyfikacji firmy w różnych wersjach materiałów promocyjnych.
Konstrukcja znaku: dokładne określa wielkość elementów logo i ich relacji między sobą, co ma znaczenie przy zgłaszaniu logo w Urzędzie Patentowym.
Pole ochronne i minimalne: opisują przestrzenie wokół logo, które powinny zostać nienaruszone, tak by logo było czytelne i spójne.
Kolorystyka znaku: uwzględniając psychologiczne znaczenie kolorów, księga znaku określa dopuszczalne kolory dla sygnetu, logotypu i czcionki, oznaczając je w CMYK, RGB, Pantone, folii ORACAL i w systemie RAL, ułatwiając pracę z logo na różnych nośnikach.
Typografia: definiuje wybór czcionek w brandingu firmy, podając konkretne rodzaje pisma i uwzględniając kwestie formatowania tekstu (pogrubienie, kursywa itp.), a także ich rozmiary.
Skalowanie i minimalne rozmiary znaku: podają minimalne dopuszczalne rozmiary logo dla druku (w milimetrach) i monitorów (w pikselach) dla zachowania czytelności, dla podstawowej wersji znaku (pionowej i/lub poziomej) oraz tych alternatywnych.
Stosowanie znaku na różnych tłach: definuje jak używać logo na różnych tłach i precyzuje, kiedy należy używać go w kolorze, a kiedy w wersjach monochromatycznej lub achromatycznej.
Niedopuszczalne modyfikacje: określają zakazy w stosowaniu logo, to znaczy zmiany kolorów, proporcji, dodatkowe elementy czy nieodpowiednie tło, wraz z przykładami
Rozszerzona wersja księgi znaku: definiują wszelkie dodatkowe zasady zgodnie z indywidualnymi potrzebami firmy.
Księgę znaku można uzupełnić opisem materiałów firmowych, uwzględniając ich wielkość, kroje czcionek, proces tworzenia i przykłady zastosowania brandingu. Warto określić, jakie elementy identyfikacji wizualnej powinny być wykorzystywane oraz jak tworzyć nowe materiały.
Dlaczego brand book i księga znaku są tak ważne?
Tworząc treści o firmie, na pewno korzystasz z różnych zasobów – a przy tym łatwo o wizualny chaos. Jeden wspólny punkt widzenia na markę pomoże pracownikom, partnerom i podwykonawcom działać spójnie. Dobrze zdefiniowana identyfikacja marki przełoży się też na zyski. Dzięki sprawniejszej komunikacji, zlecenia mogą być realizowane szybciej, a Twoja firma oszczędza czas i pieniądze.