Ta strona przechowuje i ma dostęp do cookies w celu prawidłowego funkcjonowania, analiz i statystyk strony. Dalsze korzystanie ze strony, bez zmiany ustawień w Twojej przedlądarce internetowej, oznacza, że zgadzasz się na ich uzycie. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Artykuł

FOMO kontra JOMO: Jak dotrzeć do Millennialsów i Gen Z?

Marketing

Czemu całe pokolenie sprowadzać do tego czy lubią wychodzić na miasto czy zostać w domu? Otóż po to, by wiedzieć, jak z nimi rozmawiać. Aby przyciągnąć czyjąś uwagę musimy zrozumieć co lubi, a czego nie. Millennialsi i Gen Z są młodzi, ogarnięci technologicznie i zazwyczaj online. Ale przez to, że jedni zawsze chcą być w centrum wydarzeń, a drudzy z dala od nich, inaczej będą reagować na komunikaty w Internecie.

Upraszczamy? Rozpracowanie różnic między tymi dwoma grupami, wcale nie jest takie proste!
Chcesz wiedzieć więcej? Czytaj dalej!

Jak Różne Pokolenia Robią Zakupy Online


Internet łączy ludzi, wszyscy skrolują od rana do wieczora. Ale jakich doświadczeń poszukują? Badania różnic pokoleniowych jasno wskazują liderów zakupów internetowych:

  • Millennialsi: Często robią zakupy online, znają zasady Internet, kupują szeroką gamę produktów.
  • Gen Z: Coraz aktywniejsi w zakupach online, preferujący produkty cyfrowe, odzież i akcesoria.
  • Gen X: Biorą udział w zakupach online dla wygody, kupując trochę online i trochę stacjonarnie.
  • Baby Boomersi: Rzadziej robią zakupy online; tylko niektórzy szaleją w sieci, podczas gdy inni wolą sklepy fizyczne.

Oceniając ich aktywność online, Millennialsi i Gen Z wydają się podobni, ale jeśli chodzi o to, ile mogą kupić, różnice są większe.

Millennialsi i Gen Z: Co Chcą i Mogą Kupić


Millennialsi, urodzeni między 1981 a 1996 rokiem, są świadomymi klientami, ceniącymi wygodę i zrównoważone praktyki sprzedających. Ich zróżnicowana sytuacja finansowa, spowodowana kryzysem z 2008 roku, karierą i różnym poziomem edukacji sprawiają, że lubią kupować, ale rozsądnie. Gen Z, urodzeni od połowy lat 90. do wczesnych lat 2010., są cyfrowo biegli i popularyzują robienie zakupów bezpośrednio na platformach społecznościowych. Cenią autentyczność marki i inkluzywność, często dostosowując zakupy do wyznawanych wartości. Młodsi Gen Z mogą mieć ograniczoną siłę nabywczą, ale starsi już wykazują odpowiedzialność finansową. Sprawni internetowi kupujący to szansa dla firm, ale trudność tkwi w dostosowaniu przekazu tak, aby przemawiał do wszystkich.
fomo_or_jomo.jpg

FOMO czy JOMO?


Poza zasobnością portfeli, Millennialsi i Gen Z różnią się poziomami luzu. Ze względu na inne style komunikacji, obie grupy reagują na przekaz w inny sposób. Millennialsi, najbardziej niespokojne pokolenie, chcą być w centrum wydarzeń. Nie przez przypadek ich mottem jest FOMO (Fear of Missing Out) – Millennialsi to pierwsze w historii pokolenie z dostępem do niekończących się opcji. Gen Z są bardziej wybiórczy, cieszą się, gdy nie muszą brać udziału w jakiejś aktywności. Dostępność opcji dla nich nie jest niczym nowym, czują się swobodnie skrolując feedy, angażują się tylko w to co chcą, rozumiejąc, że nie mogą być wszędzie jednocześnie. Aby skutecznie zaangażować te wybredne, ale różnorodne pokolenia, marki muszą zachować równowagę, balansując między ekscytacją FOMO i chillem JOMO. Proste?

Jak Zdobyć Publiczność Millennialsów i Gen Z


Nie takie proste, więc zacznijmy od podobieństw. Zarówno Gen Z, jak i Millennialsi cenią autentyczność. Potrafią rozpoznać nieautentyczne przesłanie z kilometra. Aby ich zainteresować trzeba w kampaniach wykorzystywać wypowiedzi prawdziwych ludzi i prawdziwe historie. Transparentność wartości marki jest kluczowa. Spersonalizowane doświadczenia odgrywają również istotną rolę. Aby przyciągnąć obie grupy, warto wykorzystać dane do dostosowania treści i rekomendacji. Interaktywny content, czyli np. ankiety, quizy i wyzwania, angażuje zarówno Gen Z, jak i Millennialsów, wspierając dialog i poczucie wspólnoty. A poza tym, nie oszukujmy się, taki content po prostu mniej nudzi!

Strategie dla Gen Z i Millennialsów


Millennialsi

Mimo że są zainteresowani treściami wizualnymi, Millennialsi preferują konsumowanie dłuższych treści, takich jak filmy na YouTube i artykuły blogowe. Aktywnie uczestniczą na platformach takich jak Facebook, YouTube i LinkedIn. Doceniają treści, które dostarczają wartość, uczą jednocześnie bawiąc. Millennialsi są mniej skłonni do używania nowszych platform, takich jak Snapchat czy Twitch.

Co Działa na Millennialsów?


  • Zaangażowanie w czasie rzeczywistym: Millennialsi lubią live’y. Wykorzystuj transmisje na żywo i relacje z wydarzeń, a wzbudzisz FOMO i zaangażowanie.
  • Oferty ekskluzywne: Promki tylko z ograniczonym czasem lub ekskluzywną zawartością! Millennialsi są bardziej skłonni zaangażować się, gdy czują, że coś jest trudno dostępne.
  • Dowody społeczne: Wykorzystuj dowody społeczne, czyli treści wygenerowane przez użytkowników i influencerów. Tak przekonasz Millennialsów, że są jednymi z cool kids.
  • Budowanie społeczności: Zachęcaj do wymiany zdań. Stwórz przestrzenie do dyskusji i dzielenia się doświadczeniami, dając odbiorcom poczucie przynależności.

  • Gen Z

    Gen Z, pokolenie urodzone w erze cyfrowej, zazwyczaj konsumuje media w krótkich, łatwo strawnych formatach, takich jak filmiki na TikToku i Instagram Stories. Znajdziesz ich właśnie na platformach takich jak TikTok, Instagram, Snapchat i Twitch. Cenią sobie treści zwięzłe i angażujące w czasie rzeczywistym. Są wrażliwi wizualne, dlatego aby ich zainteresować, inwestuj w ładny design, infografiki oraz filmy.

    Jak mówić do Gen Z?


  • Cel: Gen Z ceni treści użyteczne i oparte na celu. Zaprezentuj wartości swojej marki i to jak angażujesz się w sprawy społeczne i środowiskowe. Marki z jasną misją mają u nich wysokie notowania.
  • Dobrostan cyfrowy: Promuj dobrostan cyfrowy, szanuj potrzebę przerwy od ciągłych powiadomień i czas spędzanego z dala od ekranu. Zachęcaj do chwil bez technologii i promuj równowagę.
  • Jakość ponad ilość: Gen Z bardziej niż ciągłość informacji ceni wysoką jakość treści. Inwestuj w dobry content, który rezonuje z tym, co dla nich najważniejsze.
  • Doświadczenia zamiast posiadania: Twórz niezapomniane doświadczenia zamiast promować produkty. Gen Z lubi dokumentować i udostępnić w mediach społecznościowych swoje przeżycia, budując jednocześnie swoją własną markę osobistą. Ułatw im to.

  • Autentyczność - Święty Graal Obu Pokoleń


    FOMO kontra JOMO to stereotyp, ale świetnie obrazuje jak te dwa pokolenia reagują na treści w sieci. Millennialsi podążają za chwilą, a Gen Z chcą uchodzić za wybrednych. Jednak i jedni i drudzy są często online, nie lubią fałszu i sprzedaży na siłę. Ta wiedza może pomóc w opracowywaniu takich strategii marketingowych, które urzekną obie grupy. Szczerość i słuchanie naszych odbiorców tworzą fantastyczną podstawę do dalszej komunikacji. A autentyczność jest na dłuższą metę walutą o wiele cenniejszą niż początkowe lajki!

    Inne artykuły